"Meteen toen ik dit werk zag voelde ik verkoeling op deze oververhitte dag. Het leek op een laagje sneeuw in jugendstile. Zo vertederend mooi. Ik zag er een engeltje in met een besneeuwd parasolletje.”
Een belangrijk element van de schilderijen van Sam Hersbach is, dat het een uitsnede is van een grote wereld. Een snapshot van een afbeelding die doorgaat voorbij de randen van het beeld. In dit werk is een arm die het beeld inkomt. Deze houdt meerdere ogen vast. Enkele hiervan vallen uit de hand en een wezentje, dat aan de arm hangt, probeert deze te vangen met zijn tong. De ogen geven meer of ander zicht aan het hangende wezentje. Tegelijkertijd is het hangende wezentje geraakt door een speer of pijl en vloeit er bloed uit de wond. Een bloed libellen consumeert dit om rode parels uit haar voelsprieten te laten groeien. Vele kleinere wezentjes proberen die rode parels te bemachtigen. Tegelijkertijd vinden er andere gebeurtenissen met beesten en bloemen plaats. Er is een één tot één relatie tussen de kijker en het schilderij mogelijk. De kijker kan meerdere gedachten en verhalen toevoegen aan het werk.
Materiaal: acrylverf op katoenDoor een samenwerking tussen natuur en techniek ontstaat er een nieuw organisme. Het werk Original function #1 groeit en bloeit en zal gedurende de expositie steeds meer bedekt worden door de levende planten. Door de natuur terug te brengen in de houten objecten, transformeren zij tot iets nieuws. Een handgemaakte ladder en een boomstam krijgen eigenschappen terug die ze hadden toen ze nog bomen waren. De sapstroom wordt nagebootst door water met voedingstoffen rond te pompen door de uitgeholde ladder en de boomstam te gebruiken als waterreservoir. Hierdoor is het mogelijk om leven terug te brengen in dood materiaal.
Materiaal: Vuren, douglas, taxus, pomp, planten, water, voedingHoe mooi was die tijd toen alles nog nieuw leek en elke dag een ontdekkingsreis was door de wondere wereld? Kijk opnieuw naar de natuur met een onbevangen blik en laat het naïeve, speelse kind in jezelf naar boven komen met het werk van Koen Jacobs. Met verfijnde, beweeglijke sieraden en marionetten laat Jacobs de toeschouwer herinneringen aan de kindertijd herbeleven. Net zoals herinneringen vervagen, zijn de werken in een proces van transformatie en overwoekerd door groeistructuren als minuscule schelpjes en mineralen.
Materiaal: Zilver, giethars, Citrien, Avaiki- en zwarte parel