De winnaar van de dinercheque is Jelske Schaap. Zij heeft commentaar gegeven op het werk van Ana.
"Deze theepot ziet eruit alsof hij uit een heksenhutje uit een sprookje komt. Griezelig mooi!"
Tom de Jong speelt met de fundamentele materialen waaruit een schilderij bestaat. In het werk “Peel No. 03” creëert hij een verflaag op doek om vervolgens een gedeelte van deze verflaag van het doek af te pellen. Met deze handeling onthult De Jong de hechtlaag tussen verf en doek, een aspect van het schilderij wat normaal niet waar te nemen is. De jong wil met zijn werk bepaalde verwachtingen die wij van de schilderkunst en de bijbehorende materialen hebben doorbreken.
Materiaal: acryl op canvasWist je dat de maanvlinder geen mond heeft? Na een wekenlange metamorfose te zijn ondergaan waarbij de rups zich zo volpropt met bladeren dat deze 5 keer van vel wisselt, komt de vlinder uit haar cocon om maar één week lang haar vleugels uit te kunnen slaan, met als enige doel voortplanting. In het werk van Van Weringh staat het fenomeen pareidolie centraal; iets herkenbaars waarnemen in een willekeurige vorm. Een vlinder, kever, bidsprinkhaan.. Zij analyseert ze grondig op kleur en textuur, experimenteert met materiaal en techniek en uren kraaltjes rijgen later (geen straf als je een ekster bent) ontstaat het sieraad.
Materiaal: skai, rocailles‘Bruin met blauw’ is een werk geïnspireerd op de vergeten details in de flora van de achtertuin van Kim van der Kolk. Tijdens haar zoektochten door de tuin speurt zij naar vormen die tonen dat het onderwerp niet levenloos is, maar groeit, beweegt en functioneert. Dit werk verbeeld het grootste in het kleine. Verwondering, fantasie en associatie krijgen de vrije ruimte, zodat het onderwerp kan veranderen in een wereld die zijn eigen leven leidt. Zo worden rimpelige aardappels, trage hompen en barsten van bomen, kolkende rivieren. Veelal zitten de vormen dan ook op de rand tussen vervreemding en herkenning. Wat kunt u erin ontdekken?
Materiaal: soft pastel op transparant tekenpapier