Het werk van Roos van Dijk vertrekt vanuit haar persoonlijke ervaring van bepaalde aspecten binnen de moderne architectuur. Haar werkproces begint ze altijd met het vastleggen van de stedelijke omgeving in fotografie, waardoor een persoonlijk archief ontstaat. In haar atelier maakt ze vervolgens een selectie van de ideale beelden die zich lenen voor een vertaling naar een schilderij. Tijdens dit vertaalproces neemt ze de originele foto in heroverweging; zoomt in, snijdt bij, abstraheert en verwijdert ieder menselijk object. Wat overblijft is de pure, naakte structuur van het gebouw, enkel dat wat refereert aan haar persoonlijke ervaring van het moment.
Materiaal: Acryl op doekDit is een van de favoriete werken van Daniëlle Frenken, omdat het verschillende tegenstellingen symboliseert. Waar dieren voor haar vrijheid, het natuurlijke en het mystieke symboliseren, zijn deze versmolten met een tank die typerend is voor de mensenwereld, oorlog, gevangenschap en destructie en daarbij verwijst naar het industriële. De dieren worden uit de tank gelanceerd alsof ze de vrijheid tegemoet willen springen, maar tevens worden ze daarvan belet omdat ze versmolten zijn met het oorlogsgeschut.
Materiaal: Mixed mediaDeze foto is gemaakt op het bouwterein naast het Olympisch stadion. Het is een stikdonkere parkeergarage waar al het zichtbare ontstaan is tijdens het fotograferen. Op goed geluk begint de Paul Starink te knippen en ontdekt wat er om zich om heen af speelt. Als het juiste onderwerp is gevonden en het juiste kader, begint het opbouwen van het beeld. Iedere knip die Starink vanaf hier maakt is een reactie op de bevindingen van de vorige opname totdat hij tevreden is. Voor Starink is het een waanzinnige kick om een wereld te zien ontstaan door de camera.
Materiaal: Inkjetprint geplexificieerd op dibond