Materiaal: Inkt, pigment pen Formaat: 29 x 25,8
In de werken van Iris Frerichs staan fictieve bouwsels meestal los in een lege omgeving. De 'kroon' en stokken in dit werk zijn losjes gebaseerd op foto’s uit een boek over de geschiedenis van kermisattracties. In dit boek is aandacht voor de techniek van deze machines, maar ook voor de decoratie, de buitenste laag. Het bestuderen van functie en uiterlijk van deze versieringen lag aan de basis van deze tekening. Ook de trots die alle medewerkers van de kermisattracties uitstraalden op de foto’s viel op en was van invloed op 'Short rest'. De titel verwijst naar tijd en activiteit, beide belangrijke begrippen in het werk van Iris Frerichs.
Materiaal: olieverf op jute Afmeting: 240 x 150
Masqerade 1 komt uit een serie van acht grote doeken die jongens uit Amsterdam zuid oost laten zien. Ze dragen Dogon maskers die gemaakt zijn van dikke, donkere rauwe materie en olieverf. Dit staat voor hun identiteit en etniciteit die zij willen tonen maar ook verbergen. Het werk representeert een wereld waarin de behoefte aan identiteit en aanwezigheid een grote rol spelen. Van Haver observeert de omgeving waar zij zich bevindt en maakt hiervan een vertaling naar het doek. Het verhaal op het doek bestaat niet, deze zijn gefragmenteerd. Ze zijn een gevormd beeld van de interpretatie van de toeschouwer maar reflecteren op de werkelijkheid. De toeschouwer beleeft een dubbel bewustzijn, een menselijke reactie op een afbeelding.
Materiaal: acrylic one, epoxy, gips, glasvezel, lak, paperclay
Zoals veel van de werken van Riedijk het lijf als handelswaar voor geluk onderzoeken, blijft het haar mateloos intrigeren in hoeverre het één het ander kan toebehoren en welke waarden zijzelf aan geluk, evenwicht, afhankelijkheid en instinct toe kent. Dergelijke gedachten roepen bij haar beelden op over de menselijke vrijheid; zoals mensen die zich onttrekken aan hun omgeving, vast zitten in een stramien of die zichzelf een ander toe-eigenen. Flipje goes Bicycle Reflex zoekt naar individueel evenwicht, maar lijkt wat onhandig te wiebelen tussen aantrekken en afstoten, het balanceert op het randje van stevig staan en vallen én tussen vrije wil en opgelegde ideologieën.
Materiaal: Acryl op MDF Afmeting: 40 x 44
Het werken als schilder kan soms grenzen aan de waanzin, op de momenten dat hij niet meer begrijpt wat hij doet. Als het verstand het aflegt tegen hetgeen voor zijn neus ontstaat, wanneer het gevaar op de loer ligt en hij het bij voorbaat verloren gevecht met het onbekende aangaat. Het werk 'Agape', dat zoveel betekent als 'wijd open' refereert aan deze staat en komt voort uit een moment van dreigend verstandsverlies. Skowroneck zoekt in haar werk deze momenten op, omdat hier de uitdaging ligt: de uitdaging om er toch bij te blijven en de alchemie op het paneel zijn werk te laten doen, de transformatie van verf en een herinnering tot een ongrijpbaar schilderij dat blijft fascineren...