Hierboven is het politiebureau aan de Cattenhagestraat 16 te Naarden zichtbaar. De opname is uit de jaren 60 van de vorige eeuw en is genomen door een fotograaf van de Rijksgebouwendienst. Het bouwjaar van het pand is niet nauwkeurig bekend maar de dienst geeft op eind achttiende eeuw. Dat blauwe uithangbord met het woord politie dat in duisternis werd verlicht, hing er in 1940 ook al, evenals het bordje verboden toegang boven het hek. De politieauto die voor het bureau staat met het zichtbare kenteken FD-92-77 (sitecode 1 1951-1965) is van 1960 of 1961. De letters FD werden in die twee jaren uitgegeven. In 1965 werden de twee letters achter de cijfers geplaatst. Onderaan een foto met Koningin Juliana die het bureau bezocht.
Van de VVV Naarden
Naarden is een groene gemeente die uit twee delen bestaat: het historische vestingstadje Naarden-Vesting en een (villawijk) gedeelte dat hoofdzakelijk vanaf het begin van de 20ste eeuw is gebouwd.
Doordat de vesting Naarden onderdeel van de Hollandse Waterlinie was, mochten er geen huizen buiten de vestingmuren gebouwd worden. Alleen zo bleef het schootsveld -en dus het zicht op de vijand- vrij.
Dus bleef het gebied rond Naarden-Vesting leeg, totdat de militaire Vesting in 1926 werd opgeheven. Pas toen kon de stad zich uitbreiden, in tegenstelling tot omliggende gemeenten als Bussum en Huizen. Die waren al eerder enorm gegroeid toen in 1874 de spoorlijn van Amsterdam richting het oosten werd geopend. Toen werd het mogelijk om dagelijks op en neer te rijden tussen de drukke stad en het rustige groen, waardoor deze omgeving een geliefde woonplek werd.
De eerste nederzetting Naarden lag direct aan de Zuiderzee, 1.5 kilometer ten noordoosten van het huidige stadje. Nadat dit plaatsje in 1350 verwoest was tijdens de Hoekse en Kabeljauwse twisten werd het nieuwe Naarden meer landinwaarts gebouwd. Niet alleen veiliger voor de overstromingen van de Zuiderzee maar ook strategisch interessant, omdat iedereen die vanuit het oosten naar Amsterdam wilde gaan hierlangs kwam.Het plaatsje kreeg in 1351 al stadsrechten en zou altijd de enige stad van het Gooi blijven.
Door deze strategische ligging werd de stad militair interessant en ingericht als vesting met dubbele stadswallen, een vestinggracht, bastions, stadspoorten en tientallen functionele gebouwen als wapenopslag of soldatenverblijf. Het werd onderdeel van de Hollandse waterlinie, een verdedigingslinie tussen Muiden en de Biesbosch waarbij land onder water gezet kon worden om de vijand de doorgang te belemmeren. De gronden om de vesting werden afgegraven zodat het land lager lag en dus gemakkelijker te inunderen was. Het afgegraven zand werd per boot via de speciaal voor dit doel gegraven vaarten naar Amsterdam gevaren. Hier was zand hard nodig om de moerassige grond te dempen voor de aanleg van de grachtengordel.
In een bepaalde kring rond de vesting mocht volgens de ‘Kringenwet’ alleen in hout gebouwd worden. Als er oorlogsdreiging was en het schootsveld moest vrijgemaakt worden, waren houten huizen immers snel neer te halen. Aan de Sandtmanlaan zijn de mooiste houten exemplaren bewaard gebleven.
De vesting is de afgelopen decennia prachtig gerestaureerd. De militaire gebouwen hebben nieuwe functies gekregen als museum, restaurant of woon- en designcentrum. Het eeuwenoude stadje is prachtig gerestaureerd en staat bol van de bijzondere monumenten. Het biedt voor elk wat wils met de grote variatie aan winkels, antiekzaken, galeries, horeca en musea, in combinatie met veel groen en sportieve mogelijkheden. Een absolute aanrader voor een bijzonder dagje uit!