Deze goed bezochte lezing (met gezellige 'afterparty') was de aftrap van wat Galerie Pouloeuff vaker gaat doen. Een enthousiast publiek kennis laten maken met alle aspecten van kunst. Interessante sprekers, boeiende onderwerpen en vooral veel sfeer. Wordt vervolgd! Hieronder nog even waar het allemaal over ging.
Nieuwe tendensen: 1980–heden
Van het toepassen van het banale, ‘niet-artistieke’ snapshot in conceptuele projecten tot ‘state of the art’ geconstrueerde fotografische tableaus – in deze lezing wordt het brede palet getoond van manieren waarop hedendaagse fotografen en kunstenaars omgaan met fotografie om kunst te maken en te vertellen over de wereld waarin wij leven.
Van het toepassen van het banale, ‘niet-artistieke’ snapshot in conceptuele projecten tot ‘state of the art’ geconstrueerde fotografische tableaus – in deze lezing wordt het brede palet getoond van manieren waarop hedendaagse fotografen en kunstenaars omgaan met fotografie om kunst te maken en te vertellen over de wereld waarin wij leven.
De hedendaagse fotografie omvat een breed scala aan uitdrukkingsvormen. Aan de hand van zes tendensen wordt werk getoond van belangwekkende hedendaagse kunstenaars en fotografen, zoals Sophie Calle, Jeff Wall, Erwin Wurm, Gregory Crewdson, Teun Hocks, Andreas Gursky, Thomas Demand, Bertien van Manen, Wolfgang Tillmans, Luc Delahaye. Deze tendensen zijn: narrativiteit binnen het enkele fotobeeld; performances en handelingen geënsceneerd voor de camera; de objectiverende blik; het minimale onderwerp; intimiteit en persoonlijke relaties; het (re)construeren van historische gebeurtenissen; crossovers binnen fotografische genres en hergebruik van archiefmateriaal.
Welke posities hebben kunstenaars en fotografen ingenomen in een wereld die sinds de digitale revolutie volledig verzadigd is geraakt met beeld? Welke innovaties bedacht men bij het presenteren van fotobeelden in ruimtelijke installaties, kunstenaarsboeken, het internet en als billboards in de publieke ruimte?
Suermondt schreef vele artikelen in kunst- en fototijdschriften. Hij is samensteller en co-auteur van boeken als Foto in omslag. Het Nederlandse naoorlogse documentaire fotoboek (Amsterdam 1989), Willem Suermondt: Amateurfotograaf te Ravenstein (Breda 1991), Cas Oorthuys: Onderweg, Europa 1945–1965 (Amsterdam 2001), Frits Weeda: In de schaduw van de welvaart (Amsterdam 2005), Plaats delict Amsterdam (Amsterdam 2006), Dutch Eyes: Nieuwe geschiedenis van de fotografie in Nederland (Zwolle 2007), Paul de Nooijer fotograaf (Haarlem 2008), Martien Coppens: Bezielde beelden (Zwolle 2008), Het geheim van Utrecht (Rotterdam 2008) en Het Nederlandse Fotoboek / The Dutch Photo- book (Rotterdam / New York 2012). Hij maakte tentoonstellingen voor ondermeer de KunstHal Rotterdam, Nederlands Fotomuseum Rotterdam, Centraal Museum Utrecht en Museum Volkenkunde Leiden.