Sam Reekers presenteert kleine olieverfschilderijen die hij het liefst in één zit maakt. De vluchtige penseelstreken laten dit zien. Hij koos voor deze methode om trouw te blijven aan de snelheid en de vergankelijkheid van het moment dat wordt vastgelegd. Daarnaast roepen de onderwerpen van de werken vaak een gevoel van intimiteit op: het mogen dan wel anonieme onderwerpen zijn, maar de kunstenaar is de enige die het moment op die manier heeft gezien. Het kleine formaat van de werken nodigt het publiek uit dichtbij te komen, waardoor deze intimiteit voelbaar wordt.
Reeker’s fascinatie voor stations leidde hem tot iets wat we allemaal doen maar bijna nooit bij stilstaan: wachten. De veelzeidigheid van deze ogenschijnlijk passieve actie is wat het zo’n interessant onderwerp maakt. Iedereen kan er een eigen invulling aan geven en je persoonlijke perspectief verandert de ervaring compleet. Door dit vast te leggen geeft Reekers deze kortstondige momenten toch een zeker belang.
Sam Reekers studeerde in 2024 af aan de opleiding Fine Art aan de HKU. In hetzelfde jaar won hij het Dooyewaard Stipendium. Zijn werk is eerder tentoongesteld in Galerie Ron Mandos, Arti et Amicitiae en de Stichting Beeldende Kunst Amsterdam.