Met een beperkt kleurenpalet tekent Dietz de organische vormen van planten en lichaamsdelen, en schakeringen van schaduwen in grafiet. De vormen en kleuren doen denken aan huiselijke decoratie als bloemetjesbehang en geborduurde banken. In elke potloodlijn is de actie zichtbaar, en daarmee de emotie waarmee het potlood op het papier is gezet. De tijd die Dietz steekt in het tekenen wordt zichtbaar, soms springen de sporen van de eerste opzet er nog tussenuit. Gevoelens als melancholie, angst en nostalgie spreken uit de kwetsbare materialen en onderwerpen. Een papiertje, foto of boek wordt aangetast door de tijd. Dat bewustzijn en de sporen van tijdelijkheid zijn terug te zien in haar werk.
Dietz probeert in haar werk een emotionele, onaanraakbare werkelijkheid te laten zien. Haar inspiratie haalt ze voornamelijk uit een verzameling van oude foto’s, boeken en andere spullen. Het is alsof ze toegang krijgt tot het leven van een ander. Daardoor worden haar werken een mengelmoes van eigen herinneringen en fictieve herinneringen. Dit vormt een droomachtige, ongrijpbare wereld. Haar werk verraadt hoe mensen proberen iets mooier te maken, iets te verstoppen of iets op te vullen.
Sarah Dietz (1995) is in 2022 afgestudeerd aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag in Fine Art. Haar werk is geëxposeerd bij de KABK Graduation Show en Grey Space in the Middle, en besproken in Metropolis M.