Van Deelen kijkt naar de eigenschappen en potentie van de traditionele materialen steen, hout en beton. Hoe kan hij die onthullen en laten spreken? Dit doet hij bijvoorbeeld met marmeren stofuitdrukking in de vorm van een geplooid doek verzonken in een eikenhouten tafelblad. Of een teakhouten vorm die uit geplooid marmer lijkt te rijzen.
Het vergt inspanning en vaardigheid om deze materialen te kunnen bewerken. Van Deelen grijpt met zijn (her)waardering voor het ambacht terug naar vroegere tijden. Uit zijn handwerk spreekt een eerbied voor het materiaal en een liefde voor de historische verhalen van de eeuwen ambacht die hem voorgingen. Dat gaat terug tot en met de Oudheid, vereeuwigd in steen. Steen dat in Van Deelens werk de vorm van relikwie-achtige objecten aanneemt. De monumentale uitstraling van beton roept associaties op met architectonische maquettes en vormen. Terwijl hout in het werk een constructieve en esthetische functie aanneemt. Elk materiaal draagt een andere context met zich mee en transformeert de betekenis van het werk.
Van Deelen is gefascineerd door oude dingen, gebruiken en tradities. Die vertellen een schat aan verhalen en leggen de menselijke driften bloot. Ook in onze tijd nog herkenbaar. Van Deelen vindt het interessant om een brug te slaan tussen vroeger en nu, waar hij een eigen unieke verbeelding uit vormt. In zijn werk zit altijd wel iets over verhullen en onthullen. Dit houdt de aandacht van de toeschouwer vast en wekt een bepaalde nieuwsgierigheid op.
Bart van Deelen is in 2019 afgestudeerd in Fine Arts aan de AKI Artez in Enschede.