Het werk van Daan Russcher komt voort uit zijn werkperiode van enkele maanden in Buiksloterham gelegen in Amsterdam-Noord. Een gebied dat voorheen altijd plaats bood aan de zware haven gebonden industrie, maar waar die bedrijven nu plaats moeten maken voor (circulaire) woningbouw. Met zijn werk wil hij de toeschouwer meenemen in de materiële wereld waarin deze overgang wordt gerealiseerd en waarvan hij de “onafheid” toont. Een wereld dat vaak maar een kort bestaan heeft, voordat het gesloopt en opnieuw opgebouwd wordt.
Russcher breekt het gebied af en bouwt het weer opnieuw op door middel van fotografische beelden en autonome sculpturen. Hiermee verhoudt hij zich met zijn werk tot de processen die zich afspelen in het gebied.
Met zijn experimentele werkwijze zoekt Russcher de randen op van de fotografie. Door fotografie te combineren met de fysieke presentatie van materiaal laat hij de toeschouwer de rauwe materiële wereld zelf ervaren. Daarin speelt hij met de context van zijn subject. Waar hij sommige beelden isoleert en uit hun originele context verwijdert, brengt hij die op andere manieren weer terug. Bijvoorbeeld door ruwe materialen te combineren met fotoprints, waarop dezelfde steenachtige materialen te zien zijn. Met zijn werk wil hij mensen opnieuw laten kijken naar deze randgebieden waar behalve vanuit een functionele blik, nauwelijks naar wordt omgekeken. Het zijn ontzettend eerlijke plekken, waar zaken niet mooier worden gemaakt dan ze daadwerkelijk zijn. Ze bieden een ervaring die op steeds minder plekken te vinden zijn in ons gepolijste land.
Daan Russcher studeerde in 2020 af aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht met fotografie. In hetzelfde jaar was hij winnaar van de Keep an Eye Photography Stipendium, finalist voor Blurring the Lines (publicatie) en geselecteerd als deelnemer voor het talentprogramma FOTODOK lighthouse.