De combinatie van materiaal vormt voor een groot deel de inhoud van het werk.
Zij zal nooit een geprepareerd doek opspannen om te beschilderen, dat is naar haar idee dan al af. Als eenmaal de materialen geselecteerd zijn, dan begint het organische proces, waarbij via het experiment, toeval en mutatie een compositie ontstaat die evident aanvoelt en zoals zij het zelf vooraf nooit had kunnen verzinnen.
Door de intuïtieve associatie waarmee Klück haar werk creëert ontstaan er contrasten in het uiterlijk van de kunstwerken. Ondanks de uiterlijke verschillen draait Klücks kunst om een hetzelfde principe: het illusoire aspect van onze perceptie. Hiermee bedoelt Klück dat haar schilderijen eigenlijk stille en stilstaande objecten zijn waar de toeschouwer op eigen initiatief betekenis aan vastknoopt.
Die betekenis kan door factoren zoals tijd, informatie, smaak, traditie en mode veranderen.
De inspiratie voor het werk van Mirthe Klück komt uit het alledaagse leven. Klück wil namelijk contemporaine aspecten laten doordringen tot de modernistische kunst(historische) traditie. Hiermee wil zij kijken of de door haar aangebrachte veranderingen kunnen overleven binnen dit kader.
Mirthe Klück is in 2014 afgestudeerd aan de KABK in Den Haag en in 2019 het HISK in Gent, België. In 2015 won zij de Publieksprijs ‘Koninklijke Prijs voor Schilderkunst’. In 2017 werd Klück genomineerd voor de Koninklijke Prijs voor Schilderkunst’. Klück heeft een aantal publicaties op haar naam staan en is haar werk tijdens meerdere Nederlandse en internationale exposities en presentaties getoond in o.a. het GEM Den Haag en Marres in Maastricht.