Fröse maakt hoofdzakelijk gebruik van porselein en smeltmiddel. Door deze materiaalkeuze verliezen de objecten tijdens de stook in de keramiekoven hun oorspronkelijke vorm. Op deze manier heeft Fröse weinig invloed op het uiteindelijke resultaat. De herkenbare gebruiksvoorwerpen zijn daardoor een ongebruikelijke uitvoering van wat ze zouden moeten zijn, of van onze verwachtingen daarvan. Hierdoor biedt zij het materiaal de gelegenheid om zich te onttrekken aan de eenduidige betekenis die normaal aan hun functie is gekoppeld. Het werk prikkelt de zintuigen door het gebruik van levendige kleuren, vormen en materialen. De verrassende kleuren en afwijkende vormen zorgen voor een zekere mate van vervreemding, maar ook verwondering en humor.
Het werk van Fröse komt voort uit een drang om los te komen van de opgelegde druk om te moeten functioneren in de maatschappij. Ook voorwerpen worden gedefinieerd door hun bedoelde functie. Als ze daar niet meer geschikt voor zijn, wordt hun waarde niet meer erkend. Door op een speelse wijze om te gaan met dit gegeven daagt zij de toeschouwer uit om met een andere blik de werken te bekijken en buiten de opgelegde kaders van betekenis te stappen. Zo creëert zij ruimte voor de zintuigelijke ervaring van het werk en laat ze het geven van betekenis over aan de verbeelding.
Het werk dat Fröse in 2019 in de kelder van Pouloeuff liet zien Wat zie ik? , refereert aan de geschiedenis van het pand. Of je nu denkt aan de oude specerijenwinkel, de cafetaria of de fourniturenwinkel, je zult een connectie leggen tussen het werk en het verleden. Fröse is geïnteresseerd in objecten die niet alleen fascinerend zijn om te zien, maar die je ook wil aanraken. Dit probeert zij in haar werk terug te laten komen op verschillende manieren en met verschillende materialen, zoals gips, glas, textiel, kunststof, etc.
Het liefste werkt Kira Fröse met keramiek. Het blijft namelijk altijd een kleine verrassing hoe dit uit de oven komt. Keramiek is te vormen, maar heeft ook beperkingen en Fröse vraagt zich af: “Hoe ver kan ik het materiaal vormen zoals ik het wil en in hoeverre vormt het materiaal mij?” Voor Fröse is haar werk geslaagd wanneer mensen op het verkeerde been gezet worden door het gebruik van het materiaal, en ze niet precies begrijpen waar ze naar kijken. Of - beter nog - dat ze geloven te weten waar ze naar kijken en dan verrast worden door een andere realiteit.
Kira Fröse studeerde in 2017 af aan de AKI ArtEZ in Enschede. Ze heeft het Pouloeuff Stipendium 2023 gewonnen, wat haar de mogelijkheid gaf om drie maanden in residentie te gaan bij het EKWC (Europees Keramisch Werk Centrum in Oisterwijk). Haar werk is opgenomen in de collectie van Lisse Art Museum en het Miniatuurmuseum Den Haag en is gepresenteerd in o.a. het Jan Cunen Museum in Oss en andere musea en galeries in binnen- en buitenland.