Sam Hersbach (1995) ziet zijn schilderijen als snapshots waarin we maar een klein stukje zien uit een veel grotere wereld. De werken zijn bevolkt door allerlei wezens; zij kunnen heel klein zijn of zo groot dat maar een gedeelte van hen te zien is in het schilderij. De spanning tussen wat zich in het schilderij bevindt en wat erbuiten, prikkelt de fantasie van de kijker, want hoe ziet de rest van de wezens eruit? In de verschillende werken zijn soms dezelfde figuren en omgevingen te herkennen, waardoor een verhalend element is te vinden die de kijker houvast kan geven.
Hersbach vindt inspiratie in de sfeer van specifieke momenten die hij tegenkomt in zijn werken en probeert dit te vangen in het werk. Maar hij is ook geïnteresseerd in hoe de technologische vooruitgang de menselijke ervaring beïnvloedt. Door nieuw gereedschap en technologische hulpmiddelen kan de mens steeds meer van de wereld – en dus de werkelijkheid – zien.
Sam Hersbach behaalde zijn bachelor Fine Art aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht in 2017 en was in datzelfde jaar de winnaar van het Dooyewaard Stipendium en de Jan Zumbrink Prijs. In 2017 werd hij genomineerd voor de Koninklijke prijs voor Vrije Schilderkunst. In september 2018 start hij aan De Ateliers Amsterdam.