Wat is er belangrijk in het leven? Waar ligt de kern en de reden van ons bestaan? Is uiteindelijk niet alles doelloos in het leven? De enorme donut is letterlijk een enorme metafoor voor deze filosofische vragen. De donut staat voor het nihilisme in de wereld: uiteindelijk doet het er niet toe. Maar deze donut staat ook voor een andere waarde: plezier hebben is misschien wel het belangrijkste wat wij als mensen kunnen doen. De donut confronteert ons met de onzinnigheden van de wereld, en de leegte die ontstaat door de huidige populaire cultuur, maar laat juist ook de plezierige kant zien. Je hoeft geen design- of kunstexpert te zijn om dit werk te waarderen. Je kunt je verdiepen in de betekenis en het doel van het werk, of je kunt het werk gewoon waarderen om wat het is. Een grote donut waar je op kunt zitten.
Joel Blanco studeerde in 2017 af aan de Design Academy in Eindhoven voor zijn master. In 2014 studeerde hij af aan het Istituto Europeo di Design in Madrid.
2014 Eervolle vermelding Audi Innovation Design Talent, Madrid
2013 Finalist Audi Innovation Design Talent, Madrid
2012 Eerste prijs Tu “itmoment creativo” Dieño de Accesorios, Sony, Madrid
2012 winnaar viral advertising contest, Kingston Technology, Madrid