Deze keramieken schepsels zijn Doeke van Nuil’s visualisatie van zijn poging om ze te creëren. Toen hij verder ging van de BA illustratie naar de MA in Contextueel design, observeerde van Nuil een significant verschil tussen de twee disciplines. Volgens hem gebruiken illustrators vaak visuele storytelling om te praten over hun problemen en mislukkingen, terwijl design de neiging heeft om mensen te leiden naar een helder en afgewerkt begrip van succes. Maar wie heeft ooit succes behaald zonder eerst te falen?
Door het schrijfgerei en scherm in te ruilen voor keramiek als medium om zich te uiten, startte hij met het heroverwegen van alle fases van het creëren. Het werken met dit grillige materiaal gaf hem een nieuwe naïviteit en dit creëerde ruimte voor teleurstelling, maar ook voor doorbraak. Tijdens het vormen van deze beeldjes heeft hij elke fout omarmt en laat hij dit zijn verwarring, vragen, genot en verbazing reflecteren. “How to overcome the fear of failure” demonstreert wat het mensen kan opleveren als ze zich falende pogingen toestaan en dient als inspiratie om iets nieuws te proberen zonder angst.
Doeke van Nuil studeerde af in 2017 voor zijn Master Contextual Design aan de Design Academy Eindhoven. Hij ontving de tweede prijs bij de Boekie Bokie’s start award in 2012. Daarnaast ontving hij in 2012 de derde prijs bij de stripgrafiekprijs. De negende plaats bij de NRC Next Benelux Beeldverhalen Prijs in 2012 en in 2014 ontving hij hierbij de 3e prijs.