Het werk van Marie Reintjes ontstaat vanuit een grote beeldverzameling. Deze bevat foto’s die zij maakt tijdens wandelingen, concertbezoeken, het (vanuit-een-vliegtuig) aanschouwen van het Nederlandse landschap; beelden uit het leven van alledag. De snapshot-achtige fotografie die deze tijd kenmerkt is daarbinnen een uitgangspunt voor het schilderen. Uit de grote brij van vaak achteloos geschoten wegwerpbeelden zoekt zij de pareltjes, de alledaagse composities die zij door ze te schilderen op een voetstuk zet. Maker(s) van deze foto’s zijn familie, vrienden of zijzelf.
De beelden uit haar beeldverzameling zijn persoonlijk en soms zelfs emotioneel, maar de benadering die zij tijdens het schilderen kiest is formeel. Met eenzelfde soort snelheid als waarmee de foto is gemaakt wil zij schilderen. Daarbij is het belangrijk om ‘ter zake’ te komen en de kern van het onderwerp te raken. Het weglaten van onnodige details heeft als gevolg dat de voorstelling soms tegen abstractie aanleunt.
Voor het 30 x 30 - werk heeft zij de Polaroidfoto’s uit de fotoalbums van haar ouders gebruikt. Dit type fotografie heeft zij nog niet eerder als bron gebruikt in haar werk, maar past er goed bij. Polaroid-fotografie heeft namelijk in zijn techniek het spontane karakter en de luchtigheid besloten liggen die zij belangrijk vindt. Op de foto’s zijn de tamme kraai van haar vader en het moestuintje van haar opa te zien.
Marie Reintjes studeert in november 2016 af aan ArteZ Arnhem en is in 2013 afgestudeerd aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht.