De werkjes zijn miniatuur-/souvenirversies gebaseerd op een groot beeld dat is gemaakt van geteerd hout en beton (zie bijgeleverde ansichtkaart). Een schip van geteerd hout suggereert de geur van gerookte haring en dringt het beeld op van verovering en bezit. Deze ansichtkaart (tevens de afbeelding van het werk) krijgt de koper erbij.
Door deze kleine versies krijgt het beeld een monumentale waarde. Dat is waar ik naar op zoek was: wanneer is iets een monument? En misschien nog wel belangrijker: wanneer mag iets een monument zijn? Het kruisvormige beeld doet denken aan het christuskruis maar heeft ook sterk de associatie van een schip, omdat tijdens het printen de support moet blijven staan (anders valt het om) krijgen de mini's een vergelijkbare associatie, een kathedraal in aanbouw of schip in het dok. Tegelijkertijd geven de mini's bij elkaar een associatie van schepen in formatie, maar ook van een begraafplaats. De oplopende prijs kan je zien als een commentaar op ons kapitalistische systeem van vraag en aanbod.